تبلیغات
 ابزار پرده خوش آمدگویی
به شهرآیت الله خمینی خوش آمدید
خمین وکمره - 26)) جدال اعراب با اهالی کمره (تیمره) بر سر آب رودخانه

خمین وکمره

نگاهی عمیق وماندگار ونگرشی کارساز به کمره ی قدیم تا خمین امروزی (( تقدیم به آقای دکتر مرتضی فرهادی،نگارنده ی منبع تاریخ کمره))

آدرس کانال های تلگرامی خمین و روستاهای تابع
 کانال های خمین
تم باکس قالب ساز میهن بلاگ
کانال تلگرام روستای استهلک خمین
کانال تلگرام قریه استهلک خمین
تم باکس قالب ساز میهن بلاگ
درباره سایت
(((((((((((پویا مدیر سایت))))))))))

فرمان دادم بدنم را مومیایی نکنند، درتابوبت، طلا زیور آلات وامثال آن نپوشانند، فقط هرچه زودتر جسدم را در خاک پاک ایران دفن کنند، چه افتخاری بالاتر از اینکه بدنم درخاک پاکی همچون ایران دفن شود و ذره ذره خاک ایران را تشکیل دهد(((کورش کبیر)))
زنده باد ایران، زنده باد ایرانی، زنده باد وطن ، زنده باد بچه های خمین








نویسندگان
جستجو در سایت
اینجا
نویسنده :admin
تاریخ: چهارشنبه 9 فروردین 1396 04:25 ب.ظ
مقدمه :

همانگونه که در پست های قبلی من باب میهن و میهن پرستی ذکرش گذشت، طبع وسرشت آدمی براین پایه است که نه تنها خود را در مقابل خانواده مسئول دانسته ،بلکه در مقابل میهن ومکان زندگانیش نیز احساس مسئولیت میکند، نه تنها احساس مسئولیت ،بلکه همانگونه که تاریخ به اثبات رسانده انسانهای بیشماری بوده و هستند که از سرعشق، انس و محبت به وطن و مکان زندگانیشان حاضرشده اند از جان خود براحتی  بگذرند اما از میهنشان هرگز نگذشته اند!!!
برای نمونه همانطور که در (پست24)مطالعه نمودید،در جریان حجوم وحشیان  مغول به ایران، جلال الدین خوارزمشاه برای دفاع از وطنش از هیچ کوششی دریغ نکردو حتی برای دفاع از سرزمینش حاضر شد زنان ،کودکان وفرزندانش را به آب دریا بیفکند!!!
عشق به وطن و میهن پرستی،شجاعت و دفاع از سرزمین در سردار خوارزمشاه در حدی بوده که در این مورد نقل است :(( چنگیزخان مغول، این همه عشق وعلاقه به وطن و از خودگذشتگی در مقابل سرزمین را مورد ستایش قرار میدهد و حتی در پایان جنگ چنگیز به اطرافیانش میگوید : ای کاش من فرزندی همچون جلال الدین داشتم !!!!))
در پست شماره ی25 نیز پیش درآمدی بر جدال اعراب مقیم قم با اهالی کمره بر سر تقسیم آب رودخانه آمد. در کل پست شماره ی 24 و25 هر دو مقدمه ای شدند برای پست حاضر و با توجه به مطالبی که در پستهای قبلی آمد، ذهن مخاطب آمادگی بیشتری را برای درک مطلب پیدا میکند.
در پست حاضر نیز شرحیاتی در خصوص جدال اعراب مقیم قم با اهالی بومی کمره بخاطر تقسیم آب رودخانه آمده است که ما در اینجا فقط شرحی مختصر از آن را آورده ایم ، اما نتیجه گیری واعلان نظر برعهده ی خود مخاطب میباشد.
 
لطفا به ادامه ی مطلب رجوع کنید
مختصری از ماجرای درگیری اعراب مقیم قم با اهالی کمره
بعد از فتح ایران بدست اعراب ،به مرور عده ای از اعراب در ایران ساکن شدند و حال موضوع اینست که اعرابی که در ابتدا به دلیل گسترش اسلام به ایران و دیگر بلاد لشکر کشیدند، بعد از فتح ایران ، جنگ بر سر آیین را کنار گذاشته و بفکر کسب منافع ای در ایران زمین افتادند،بنابراین اعراب برای بدست آوردن منافع مورد نظر ، شروع به جدال و درگیری با ایرانیان نمودند، حتی کار این درگیری و جدال ها بجایی رسید که اعراب برای بدست آوردن منفعت بیشتر در ایران، برخلاف آیین اسلام و به میل ودخواه خود در ایران رفتار میکردند!!!
از نمونه درگیریها و جدال اعراب با ایرانیان ما در اینجا رجوع میکنیم به کتاب تاریخ قم ، در اینجا لازم به توضیح است که در کتاب تاریخ قم صفحات 27  الی 50 نگارشی در خصوص اعراب مقیم قم و جدال آنها با اهالی کمره در خصوص تقسیم آب رودخانه آمده است.
توضیح بیشتر در اینباره اینکه رودخانه های(( خمین ،گلپایگان وخوانسار)) در حدفاصل 23 کیلومتری مشرق خمین یعنی در نزدیکی روستای گلماگرد بهم متصل میشوند که در گذشته از اتصال آب این رودخانه ها جریان زیادی از آب بحرکت درمیآمده که جمعا بطرف قم روان میشده است.
اهالی (خمین ،گلپایگان وخوانسار )که در آن زمان همراه باشروع فصل تابستان و کم آب شدن چشمه ها وقناتها وهمچنین در سالهای کم آبی، مجبور میشدند از آب رودخانه هایشان استفاده کنند، بنابراین جلو جریان آب رودخانه آب گیرها و موانعی ایجاد میکردنند که مانع رفتن آب رودخانه بطرف قم شود.
با ورود اعراب به ایران جمعی از آنها در قم ساکن شدند و  منفعت طلبی را پیشه ی خود کردند و توانستند مالکیت بخشی از اراضی وحقآبه ی کشاورزی قم وحوالی را بدست آورند.
کتاب تاریخ قم دراینباره مینویسد: اعراب با بدست آوردن مالکیت اراضی قم ، برای دست یافتن به حقآبه ی کشاورزی بیشتر شروع به جدال و درگیری با اهالی کمره((تیمره)) نمودند، البته باید گفت که اعراب برای این جدال  دلایلی هم داشتند که ما در اینجا نگاهی مختصر به دلایل اعراب داریم :
دلایل جدال اعراب با اهالی کمره از دیدگاه کتاب تاریخ قم:
در کل باید گفت اعراب به دو دلیل با اهالی کمره به جدال وستیز برخواستند:
1)) اولین دلیل اعراب این بود که با توجه به اینکه از قدیم الایام اراضی قم از آب  رودخانه ی مذکور مشروب و سیرآب میشده اند،چرا  الحال اهالی ((تیمره و  انار )) برای تقسیم آب رودخانه عدالت را مراعات نمیکنند و حتی گاهی وقتها آب رودخانه را بطور کلی میبندند ومانع رسیدن آب به اراضی قم میشوند!

2)) دلیل دوم اعراب هم بر این مبنا بود که چرا اهالی کمره فصل تابستان آب رودخانه را میبندند اما فصل زمستان که احتیاجی به آب ندارند ،بکلی آب رودخانه را روانه ی قم میکنند و باتوجه به اینکه در فصل زمستان جریان آب زیاد است ،باعث پیدایش سیل و خراب شدن بخشهایی از اراضی قم میشود
بنابراین اهالی کمره باید ما را در استفاده ی آب رودخانه در فصل تابستان شریک گردانند و یا درغیر اینصورت حق ندارند در فصل زمستان آب رودخانه را روانه ی اراضی قم کنند.
عدم قبول دلایل اعراب از طرف اهالی کمره و بروز جدال
در صفحه ی 48 کتاب تاریخ قم در اینباره چنین آمده است :
اهل تیمره و انار این دلایل را قبول نکرده و اعراب درصدد جدال برآمدند و بناچار اهالی تیمره به حصار و کوشکها گریختند و در محاصره ی قوم عرب درآمدند. پس چون حال میان آنها بدین رسید، عرب دست برآوردند و سدها که در میان رودخانه ها بنا شده بود را بکلی خراب کرده و تمام آب  روانه ی قم شد.
وبه قم انواع باغ ها وسبزه ها و زراعت برپا شدو در مقابل تمام کشتزارهای کمره بکلی خشکید وخراب گشتن و از این پس عرب با اهل کمره جدال داشته و مردمان کمره را به اسیری میگرفت و سدها ی آب ایشان را تخریب میکرد....تا اینکه دیگر هیچ قوتی بر اهل تیمره باقی نماند و ایشان عاجزو درمانده گشتند...پس بناچار اهل تیمره بر حکم عرب فرود آمدند وگفتند: ما مطیع و طالب رضای شمایم ......
در ادامه ی این متن آمده است بعد از درگیریها و جدالهای بسیار توافق شد بین اعراب و اهالی قم براین مبنا که 4 دانگ رودخانه ازآن  اهالی کمره باشد و 2 دانگ دیگر مطعلق به اعراب قم
البته در کتاب دیگری با نام دارالایمان قم به موضوع جدال اعراب با اهالی کمره اشاره شده است اما نوشته های این کتاب  در برخی موارد با کتاب تاریخ قم تعارض داردکه در اینجا اشاره ای به قسمتی از متن این کتاب هم میشود :
((( طی مجادله و ستیزهای پیش آمده بین اهل کمره و اعراب قم ، اهل تیمره دیدند توان مجادله ی بیشتر با اعراب را ندارند،بنابراین قرار دادند در هر ماه از تابستان ده روز آب رودخانه را به اعر اب بدهند. چندی براین قرار گذشت اما اعراب راضی نشدند. سرانجام کار ایشان با اهل کمره به جدال وقتال کشید.
در قریه ی طایقان که در سه فرسنخی قم واقع شده ، قتال و درگیری سختی بین اعراب و اهالی کمره درگرفت که از هر دو طرف همچون برگ درخت کشته بر زمین ریخت که الان گورهای آنها در این مکان موجود است. بر سر این گورها سنگ ریخته و به مزار شهدا مشهور است !!!
و آخرالامر اعراب در این جدال فایق آمده و شکست سنگینی به اهل تیمره وارد کردند.

نویسنده ی کتاب دارالایمان قم در ادامه ی مطلب تقریبا در صفحات 50 به بعد الی صفحات 59 و60چنین بیان میکند : در آخر توافق شد بین عرب و اهل کمره که اسبی از دروازه ی قم وقت طلوع آفتاب سوار شده برود تا غروب آفتاب به هر جا که به هر جا که رسید تا آنجا آب رودخانه مطعلق به اعراب مقیم قم شود و بالاتر از آنجا سهم اهالی کمره باشد !
دراینباره نقل است فردی از اعراب اول طلوع سوار بر اسب شده و تا غروب 32 فرسنخ راه را پیمود و این 32 فرسنخ مطعلق به اعراب شد . بدینوسیله اعراب کلیه ی مزارع، سدها و آبگیرهایی که در این 32 فرسنخ قرار گرفته بود را کلا تخریب کرده و آب این محل را کلا روانه ی قم کردند!....

مطالب پایانی
این بود اختصاری از ماجرای درگیری اعراب مقیم قم با اهالی تیمره و انار بر سر آب رودخانه، البته فعلا که رودخانه ی اصلی خمین به انضمام شاخه های اصلی و فرعیش که در گذشته از کوه های قریه هایی همچون  آشناخور ،نیشهر ، پشتکوه، کوههای دهستان دالایی همچون  بیشه علی و قشلاق سادات و....سرچشمه میگرفتند، امروزه  کاملا خشکیده اند و چندین سال متوالی است که در فصل تابستان یک قطره آب هم در رودخانه ی عظیم خمین یافت نمیشود !!!
درباره ی وضع فعلی رودخانه های گلپایگان و خوانسار اطلاع دقیقی در دست نداریم اما به احتمال زیاد آنها هم همچون رودخانه ی خمین کاملا خشکیده شده اند وسالیان بسیار زیادی هست که در فصل تابستان حتی یک قطره آب هم در این رودخانه ها یافت نمیشود که روانه ی اراضی قم شود.

نتیجه گیری
همانطور که ذکر مطلب گذشت، نتیجه گیری و اعلان نظر در این خصوص به عهده ی مخاطب گذاشته شده است و این مخاطب است که با توجه به شرحیات بالا و قدرت تشخیص و بیانخودش باید به نتیجه برسد با توجه به اینکه منبع اصلی آب این رودخانه از قریه ها و کوه های کمره و حوالی جریان میگرفته ، آیا اعراب مقیم قم هم نسبت به این آب حقی داشته اند یا خیر؟؟؟

پیام اصلی این پست:
اگر اندکی در محتوای این پست و پستهای پیش مقدمه دقت کنیم، پیامی که به ما میرسد کاملا محرز میباشد :
میهن پرستی ، دفاع از آب وخاک ،جان را فدای وطن کردن
بقول شاعر
بلی آنان که از این پیش بودند******چنین بستند راه ترک تازی
ازآن این داستان گفتم که امروز*****بدانی قدروبرهیچش نبازی
       ********* *****
به پاس هروجب خاکی ازاین ملک******چه بسیار است،آن سرها که رفته
زمستی برسر هر قطعه  زین خاک******خدا داند چه افسرها  که رفته
دست توانا وقلم بران شاعر با استفاده از کلمات کلیدی دنیایی پیام ونصیحت را در 4 بیت جمع کرده است
اگر اندکی بیندیشیم !!!

اوقات شرعی

لینکدونی
میزان بازدید از سایت
  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • یازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :